E-Commerce voor MBO
Wat is e-commerce? Welke processen komen er kijken na het bestellen in een webshop? Een 2-jarige e-commerce lesmethode voor Retail-, Logistieke- en Commerciële opleidingen in het mbo.
2-Jarig programma
Studenten leren in 2 schooljaren alles wat er komt kijken bij het hebben van een webshop, het afhandelen van orders en de online vindbaarheid van de webshop.
Online toetsen
De 9 hoofdstukken worden met drie kennistoetsen afgetoetst. Docenten kunnen de voortgang van de studenten in de ELO volgen.
PowerPoints en Lesplanning
De lesmethode komt inclusief de PowerPoints en een lesplanning. Ook een docentenhandleiding met alle antwoorden is ter download beschikbaar.
In het kort:
De wereld is digitaal. De consument is altijd online. E-commerce heeft zich bewezen tijdens de pandemie van 2020 en beleefde een enorme procentuele groei.
Met de E-Commerce voor mbo lesmethode van Webseller leren uw studenten over wat e-commerce is en hoe online marketing werkt. Het is dus een combinatie van deze twee, want e-commerce kan niet bestaan zonder online marketing.
Voor welke kwalificatiedossiers is de lesmethode geschikt?
Deze Webseller-lesmethode is geschikt voor opleidingen die uiteenlopend zijn opgebouwd. Bijna geen 2 ROC’s hebben de opleiding op dezelfde manier ingekleed. De methode is geschreven voor studenten van verschillende opleidingen binnen de kwalificatiedossiers:
- Advies en leiding in de verkoop
- Aftersales Mobiliteitsbranche
- Applicatieontwikkeling
- Business support
- Commercie
- E-commercemanager
- Eventproducer
- Food specialist
- Goud- en Zilversmeden
- Juweliersbedrijf
- Logistiek
- Management retail
- Mediavormgeving
- Mode/maatkleding
- Ondernemer horeca/bakkerij
- Ondernemerschap op basis van vakmanschap
- Software development
- Verkoop Mobiliteitsbranche
Bovenstaande lijst is wellicht niet compleet. De lesmethode E-Commerce voor MBO is voor zeer diverse opleidingen in te zetten. Vraag een demo-account aan om te bepalen of de lesmethode bij uw opleiding past.
E-Commerce voor MBO - Leerjaar 1
De lesmethode E-commerce – Leerjaar 1 bestaat uit 9 hoofdstukken. Ieder hoofdstuk bevat vragen en (inlever)opdrachten en/of begrippenlijsten. Hieronder leest u wat er per module geleerd wordt. Er zijn 3 online toetsen om de kennis te toetsen.
Introductie E-commerce
In de leerjaar 1 van de lesmethode E-commerce voor MBO trappen we af met ‘wat is e-commerce nou eigenlijk?’ We leggen verbanden, maar zoeken ook verschillen tussen de traditionele retail en de moderne online retail. Hoe versterken ze elkaar?
We bekijken het vanuit het oogpunt van de consument, maar ook vooral vanuit de ondernemer.
- Definitie van e-commerce, online marketing, e-business
- Online vs Traditionele winkel
- Waarom kopen mensen online
- Wat zijn de voor- en nadelen van webshops voor de klant
- Wat zijn de voor- en nadelen van webshops voor de ondernemer
- Hoe groot is e-commerce
- Wat zijn trends in e-commerce
- Hoe heeft e-commerce zich ontwikkeld
Online Betalen
Geen enkel bedrijf kan zonder een betaalsysteem als het online wil meespelen. Daarom komt in het 2e hoofdstuk van de lesmethode het onderwerp ‘online betalen’ aan bod. Wat zijn de verschillen tussen als die manieren van betalen? En de voor- en nadelen? Ook leert de student iets over digitale wallets en cryptocurrencies zoals Bitcoin.
- Betaalmethodes: iDeal, Credit cards, iDIN en Bitcoin
- Mobiel betalen
- Payment service providers
- Veiligheid, privacy en fraude
Logistiek
Zonder logistiek geen webshop! Het voor de consument onzichtbare gedeelte van de webshop bevindt zich in het magazijn. Wat gebeurt daar?
Een introductie op de processen die zich in een magazijn van een webshop volbrengen om op het juiste moment het juiste pakketje op de juiste tijd bij de juiste klant te bezorgen.
- Pakketverzending
- Verzendkosten
- Retourlogistiek
- E-fulfilment
Introductie online marketing
Je hebt klanten nodig. En die komen niet zomaar uit het niets. Dus er moet reclame worden gemaakt. En wat zijn dan je mogelijkheden?
Door middel van een strategie en het gebruiken van de juiste instrumenten ga je op zoek naar klanten. In dit hoofdstuk leert de student de theorie over online marketing. Toepassen hiervan gebeurt in Leerjaar 2.
- Introductie online marketing communicatie
- Marketing strategieën
- Marketing middelen
- Hoe werkt een zoekmachine?
- SEO
- SEA
- E-mailmarketing
Omnichannel Marketing
Omnichannel marketing – alle kanalen lopen naadloos in elkaar over en kunnen door elkaar worden gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer je in de winkel staat en het artikel dat je komt kopen is uitverkocht.
Als ondernemer stel je de klant centraal en je laat online en offline in elkaar overlopen
- Hoe is omnichannel ontstaan?
- Voorbeelden van omnichannel marketing
- Hoe werkt omnichannel in de retail?
- Voordelen en nadelen van omnichannel marketing
Social Media Marketing
Wie doet er nou niet aan sociale media? Nou, welke doelgroep een bedrijf ook heeft, het is te vinden op de socials. Dus daar moet je als ondernemer ook aanwezig zijn. We brengen de student op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het sociale media landschap.
- Rol van sociale media
- Ontwikkelingen van sociale media
- Sociale media en marketing
- Social Commerce
Juridische zaken
Geen land met zoveel regels en wetten als dat van ons. Ook de e-commercewereld moet zich houden aan enkele belangrijke zaken.
We praten u bij over de huidige regels rondom:
- Keurmerken
- Cookiewet
- Spam wetgeving en de
- Reclame Code
- Fraude en veiligheid
- Consumentenrecht
Effectieve websites en webshops
Grote retailers hebben mensen in dienst die continu testen uitvoeren waarbij ze het gedrag van de bezoekers van de website of webshop monitoren.
In deze module leert u de basis van het effectief maken van een webshop. Hoe de bezoeker naar het doel beweegt en kan worden overtuigd om over te gaan tot een aankoop.
- Effectiviteit van een website
- De seconden regels
- Kwaliteit door de ogen van de bezoeker
- Kijk-, lees- en klikgedrag
De Zoekmachine
Een van de meest gebruikte tools op het internet is de zoekmachine. Voorbeelden van zoekmachines zijn Google, Yahoo en Bing. Wat een zoekmachine is en hoe die werkt leer je in dit hoofdstuk. Ook leer je de basisbeginselen van zoekmachine optimaliseren. Dat is de techniek die zich bezig houdt met het zo hoog mogelijk scoren van jouw website in de zoekresultaten.
- Hoe werkt een zoekmachine
- Zoekmachineoptimalisatie – de basis
- Schrijven voor het web: AIDA en MBTI
Waar Leerjaar 1 vooral gericht is op de onderliggende theorie van het vak, is Leerjaar 2 precies het tegenovergestelde.
In Leerjaar 2 gaan de studente het in Leerjaar 1 geleerde in de praktijk brengen door middel van de praktische examenopdrachten. Deze opdrachten zijn gebaseerd op de examentermen van het keuzedeel Online Marketing en E-commerce welke door examenleverancier ESS is opgesteld.
Bij Leerjaar 2 werken de studenten met een door ons geleverde webshop op basis van WordPress. In Opdracht 4 komt het werken met een webshop aan bod.

E-Commerce voor MBO - Leerjaar 2
De lesmethode E-commerce – Leerjaar 2 bestaat uit 4 Examenopdrachten. De examenopdrachten sluiten aan bij de examens die via ESSmbo kunnen worden ingekocht. Het vak kan met een eindpresentatie worden afgesloten.
Examenopdracht 1 - De Online Marketingmix
In de hedendaagse marketing gaan we uit van wat de consument wil en niet wat het bedrijf wil: we spelen in op de behoefte van de consument óf creëren die behoefte. De 4C’s zijn hier een gebruikelijk instrument.
- Customer solution
- Cost to customer
- Convenience
- Communication
Examenopdracht 2 - Onderzoek Communicatiemix
Om de marketingmix goed in te kunnen zetten heb je communicatiemiddelen nodig. Maar om de juiste communicatiemiddelen in te zetten, moet je weten in welke van de fasen van aankoop de consument zit en welke informatie hij op dat moment nodig heeft. Daar gaat deze module over.
Omnichannel marketing staat centraal in deze Examenopdracht.
- Welke offline communicatiemethoden en -technieken het bedrijf inzet bij iedere doelgroep.
- Welke online communicatiemethoden en -technieken het bedrijf inzet bij iedere doelgroep.
- Waarom het bedrijf heeft gekozen voor deze methoden en technieken.
- Welke doelstellingen het bedrijf wil bereiken met het inzetten van de communicatiemethoden en -technieken.
- Omnichannelstrategie
Examenopdracht 3 - Webshop Opzetten
Voordat je een shop gaat maken, moet je eerst een plan hebben van wat je gaat maken. Daar gaat Examenopdracht 3 over. Het bereidt je dus voor op de volgende opdracht.
De student zet de doelgroep centraal en houdt goed rekening met de wensen en behoeften van de consument, ook op het gebied van omnichannel marketing.
- Nadenken over de eisen aan een webshop,
- Onderzoek doen naar het vergroten van de vindbaarheid van je webshop,
- Onderzoeken of je misschien ook moet adverteren (SEA),
- Bepalen welke structuur de navigatie moet hebben om niet te verdwalen.
Examenopdracht 4 - Webshop Bouwen
Tijd om zelf met een webshop aan de gang te gaan. De student schrijft teksten op de MBTI-wijze en publiceert deze in een door ons geleverde WordPress installatie. De student gaat op zoek naar passende foto’s bij dit product en maakt alleen gebruik van rechtenvrije foto’s (Creative Commons Licence, CC0).
- Lay-out en vormgeving
- Webshop ontwerpen in WordPress
- Artikelen schrijven volgens de MBTI-wijze
- Reflectie
Presentatie
Als afronding van het proces kunt u als docent aangeven dat de studenten de bevindingen moeten presenteren. Dit is onderdeel van het examen van ESSmbo.
- Beoordeling van je docent
- Presentatie geven
Is de lesmethode geschikt voor onze studenten?
De lesmethode is geschreven voor studenten van verschillende opleidingen. Het is geschikt voor opleidingen die uiteenlopend zijn opgebouwd. Bijna geen 2 ROC’s hebben de opleiding op dezelfde manier ingekleed. Enkele voorbeelden:
- Niveau 3 – een niveau 3 opleiding wordt in het algemeen aangeboden als een 1,5 jarige opleiding.
- Niveau 4 – een niveau 4 opleiding wordt in het algemeen aangeboden als een 1,5 jarige opleiding, zoals een niveau 3 opleiding.
Webseller | Online Marketing en E-commerce is een blended learning lesmethode welke via onze ELO te benaderen is. Het sluit naadloos aan bij de digitale beleefwereld van uw studenten.
Webseller E-commerce en Online Marketing is voor de volgende opleidingsduren geschikt:
- 1,5 Jaar
- 2 Jaren
Voor 1-jarige opleidingen adviseren we het programma K0519 Online Marketing en het Toepassen van E-commerce.
We hebben hier een apart artikel over geschreven: Voor wie is de lesmethode geschikt?
Waarom is Webseller de 'meest complete lesmethode'?
Wij, docenten, hebben het al druk genoeg met alle administratieve handelingen buiten de lessen om, met vergaderen en met het begeleiden van de individuele leerling. Exalo Media, schrijver en uitgever van Webseller | Online Marketing en E-commerce voor het mbo, wil graag dat docenten die haar lesmethode gebruiken ontzorgd worden.
Onze lesmethode wordt compleet aangeboden met een (mogelijke) lesplanning voor een heel schooljaar. Lesplanformulieren, zodat u als docent begrijpt hoe wij de lesstof hebben bedoeld bij het schrijven ervan. PowerPoints, want u wilt ook een aangeklede les om de aandacht van de student te trekken en vast te houden. Inleveropdrachten uploaden naar de ELO zodat u snel en overzichtelijk een opdracht kunt goedkeuren of juist afkeuren. 90% Van de hoofdstukken heeft een downloadbare begrippenlijst (DOCX) welke door de student kan worden ingevuld. Ieder examen is verschillend van een andere (spieken heeft geen zin!).
Binnen enkele Webseller lesmethodes hebben de studenten de beschikking over een eigen webshop in WordPress. De webshop wordt op een apart subdomein gemaakt.
Demo Account
U wilt het beste voor uw studenten en u gaat niet over één nacht ijs. Da’s logisch!
Daarom hebben wij op onze ELO een testomgeving gecreëerd. Wilt u de DEMO proberen? Klikt u dan op de groene knop. Op de nieuwe pagina vult u het formulier in, alleen uw naam en school-emailadres zijn nodig, en we sturen u de inloggegevens.
Meest gestelde vragen
Jazeker, een lesmethode is nooit uit ontwikkeld. E-commerce is een snelle branche waarin elke 3 maanden wel weer nieuwe dingen gebeuren. We passen onze lesmethode er graag op aan. Changelog We houden de belangrijkste wijzigingen aan onze lesmethodes bij in een changelog.
Wat leuk!
We hebben enkele mogelijkheden voor uw onderwijsorganisatie om de lesmethode aan de studenten aan te bieden:
- De studenten kopen een licentie in de webshop op onze website. De licentie is gelijk actief en de student kan beginnen,
- De studenten rekenen de licentie af via de boekenlijst (Studers, Studystore of MBOwebshop) en ontvangen een voucher met een licentiecode welke in onze webshop kan worden verzilverd.
- De school vraagt de licenties bij ons aan en ontvangt de factuur hiervoor.
Graag ontvangen we een berichtje als u besluit de lesmethode Oriëntatie Blockchain te gebruiken.
Stuur alstublieft een e-mail aan info@webseller.nl.
Kijk, dat is een belangrijke vraag. De kosten van de Webseller lesmethode zijn €39,95 inclusief BTW per leerling per schooljaar.
Maakt u gebruik van een derde partij voor de betaling en uitlevering van lesboeken? U kunt onze methode er door die partij op laten vermelden. Die partij kan de licentiegelden innen en aan uw onderwijsinstelling overmaken. Van ons ontvangt u een factuur voor het aantal ingeschreven studenten, met als teldatum 1 oktober. Uw onderwijsinstelling kan de factuur dan aan ons voldoen.
Hebt u hier een vraag over? Neemt u dan contact met ons op via: info@webseller.nl.
We hebben een ISBN: 9789090304076
Dit ISBN-nummer wordt gebruikt voor de uitlevering van licentiecodes via onze partners zoals Studers (The Learning Network) en MBOwebshop.
Het ISBN is geldig voor iedere lesmethode op Webseller.nl en heeft de leermiddelen hebben een vaste prijs van €39,95 inclusief BTW per student per 12 maanden.
Jazeker!
Misschien kent u ons al van de volgende lesmethodes:
- Webseller – Online Marketing en het toepassen van E-commerce – K0519
(Webseller is al door meer dan 1000 studenten gebruikt!) - Droning Toepassingen – K0797
- Oriëntatie Blockchain – K1105