E-commerce lesmethode voor mbo

Economische opleidingen besteden steeds meer aandacht aan de digitale wereld van de retail. Met onze lesmethode sluit uw opleiding perfect aan bij de beleefwereld van de mbo-student. Wat onze methode uniek maakt zijn onder meer de volgende kenmerken:

  1. Volledig online
  2. De ELO is geschikt voor alle schermgroottes,
  3. Inclusief gamificatie,
  4. Inclusief een webshop voor iedere student
  5. Compleet met downloadbare begrippenlijsten, inleveropdrachten online goedkeuren door docent, PowerPoints en lesplanformulieren, etc.
  6. Gebaseerd op de werkprocessen van S-BB en de examens van examenleverancier ESS
E-commerce voor MBO

Hoe is onze lesmethode opgebouwd?

De lesmethode ‘E-commerce voor MBO’ bestaat uit twee delen: een basisdeel (Leerjaar 1) en een examendeel (Leerjaar 2).

  1. Leerjaar 1 – De Voorbereiding: gedurende een heel schooljaar bereidt de studenten zich voor op de examenopdrachten in Leerjaar 2.
  2. Leerjaar 2 – De Examenopdrachten: dit betreft de examenopdrachten welke door examenbureau ESS zijn ontwikkeld. De examenopdrachten in onze lesmethode zijn hier op gebaseerd. De student wordt stapsgewijs door de opdrachten geleid.

Bij deze lesmethode spreken we van hoofdstukken, in plaats van modules. Er zijn in Leerjaar 1 in totaal 3 online toetsen: periode 1, 2 en 4. Periode 3 wordt afgesloten met inleveropdrachten over Social Media Marketing en Juridische Zaken en Schrijven voor het Internet.

Dit 2-jarige lesprogramma is in principe een klassikale lesmethode van 2 lesuren per week. In de praktijk wordt het ook ingezet als deels online en deels zelfstandig. Vor iedere klassikale les is er een PowerPoint beschikbaar voor de docent. De PowerPoints die we beschikbaar stellen voor online lesgeven zijn tevens beschikbaar.

De Elektronische Leeromgeving

De elektronische leeromgeving is het centrale punt van onze lesmethode online marketing en e-commerce. In de ELO vindt de student alle hoofdstukken die in het leerjaar of op de opleiding worden aangeboden. We hebben gekozen voor een ELO en niet voor een papieren lesboek om verschillende redenen:

  • Snel en gemakkelijk actueel te houden – een boek is statisch en kan alleen per leerjaar worden vernieuwd (uitgever),
  • Snel en gemakkelijk uitwerkingen van opdrachten uploaden (student),
  • Snel en gemakkelijk uitwerkingen van opdrachten controleren en beoordelen (docenten).
E-commerce voor MBO

Voordelen, nadelen en meer wordt beschreven in het blogartikel over de Webseller ELO.

Voor welke kwalificatiedossiers is de lesmethode geschikt?

Het is geschikt voor opleidingen die uiteenlopend zijn opgebouwd. Bijna geen 2 ROC’s hebben de opleiding op dezelfde manier ingekleed.
De methode is geschreven voor studenten van verschillende opleidingen binnen de kwalificatiedossiers:

Inhoud van de lesmethode

E-commerce is een tak van sport waar ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Onze lesmethode wordt met regelmaat gespiegeld aan de ontwikkelingen in de branche. Op het moment dat er een nieuwe trend wordt gesignaleerd, welke voor de studenten interessant is, wordt er een hoofdstuk over geschreven en in de lesmethode gepubliceerd. Zo blijft onze lesmethode altijd actueel.

Dit is het overzicht van de modules in de lesmethode van lesmethode E-commerce voor MBO.

Klik op ‘Uitklappen’ om de paragrafen in het overzicht hieronder weer te geven. Dan krijgt u een goed beeld van de inhoud van de lesmethode.

Leerjaar 1

Lesmethode Inhoud

Hoofdstukken Status
1

Voorwoord

2

Introductie E-commerce

3

Online betalen

4

Logistiek

5

Introductie Online Marketing

6

Sociale media en marketing

7

Juridische zaken

8

Schrijven voor het internet

9

Effectieve websites en webshops

10

De zoekmachine

Leerjaar 2

Waar Leerjaar 1 vooral gericht is op de onderliggende theorie van het vak, is Leerjaar 2 precies het tegenovergestelde.

In Leerjaar 2 gaan de studente het in Leerjaar 1 geleerde in de praktijk brengen door middel van de praktische examenopdrachten. Deze opdrachten zijn gebaseerd op de examentermen van het keuzedeel Online Marketing en E-commerce welke door examenleverancier ESS is opgesteld.

Bij Leerjaar 2 werken de studenten met een door ons geleverde webshop op basis van WordPress. In Opdracht 4 komt het werken met een webshop aan bod.

Gamification

Wat onze digitale methode compleet maakt is het feit dat gamificatie compleet is geïntegreerd in het vormende deel van de lesstof.

De studenten verdienen Experience Points (XP’s) door verschillende taken te volbrengen:

  • dagelijks inloggen,
  • inleveropdrachten afronden,
  • toetsen met een voldoende afronden.

Een bepaald aantal verdiende XP’s levert een Level op. Dit Level kan worden bekeken in het klassement van de klas van de student. Ook voor de docent is dit handig. De student die onderaan het lijstje staat heeft wellicht niet zoveel tijd aan het vak besteed. Een Level levert een beloning op in de vorm van Medailles en Badges.

Er zijn ook Awards te winnen als de student een toets met een voldoende afrondt.

Inhoudelijke informatie over gamificatie van Webseller inkijken? Klik dan op de groene knop hieronder (opent in een nieuw scherm).

Elke student een Webshop

Examenopdrachten 1 en 2 zijn onderzoeksopdrachten: de marketingmix (4C’s) en de communicatiemix van bestaande winkels moeten worden onderzocht. Opdrachten 3 en 4 richten zich op de ontwikkeling van een webshop.

Bij examenopdracht 3 moeten de studenten nadenken over zaken die bij het maken en hebben van een webshop komen kijken: layout, SEO, SEA, menu-indeling, juridische zaken, etc.

De studenten doen onderzoek en schrijven in het werkdocument de bevindingen uit. In opdracht 4 wordt wat in opdracht 3 geschreven is uitgevoerd. De studenten maken dus naar eigen ontwerp een webshop, voorzover technisch mogelijk.

Binnen enkele Webseller lesmethodes hebben de studenten de beschikking over een eigen webshop in WordPress. De webshop wordt op een apart subdomein gemaakt.

De webshop wordt automatisch verwijderd als de licentie is verlopen.

Waarom is Webseller de 'meest complete lesmethode'?

Wij, docenten, hebben het al druk genoeg met alle administratieve handelingen buiten de lessen om, met vergaderen en met het begeleiden van de individuele leerling. Exalo Media, schrijver en uitgever van Webseller | Online Marketing en E-commerce voor het mbo, wil graag dat docenten die haar lesmethode gebruiken ontzorgd worden.

Onze lesmethode wordt compleet aangeboden met een (mogelijke) lesplanning voor een heel schooljaar. Lesplanformulieren, zodat u als docent begrijpt hoe wij de lesstof hebben bedoeld bij het schrijven ervan. PowerPoints, want u wilt ook een aangeklede les om de aandacht van de student te trekken en vast te houden. Inleveropdrachten uploaden naar de ELO zodat u snel en overzichtelijk een opdracht kunt goedkeuren of juist afkeuren. 90% Van de hoofdstukken heeft een downloadbare begrippenlijst (DOCX) welke door de student kan worden ingevuld. Ieder examen is verschillend van een andere (spieken heeft geen zin!).

webseller laptop mockup 3 (Klein)

Demo Account

U wilt het beste voor uw studenten en u gaat niet over één nacht ijs. Da’s logisch!

Daarom hebben wij op onze ELO een testomgeving gecreëerd. Wilt u de DEMO proberen? Klikt u dan op de groene knop.

Op de nieuwe pagina vult u het formulier in, alleen uw naam en school-emailadres zijn nodig, en we sturen u de inloggegevens.

Meest gestelde vragen

Hoeveel kost een licentie op de Webseller lesmethode?

Alle Webseller-lesmethodes hebben dezelfde prijs.

Een licentie kost €39,95 inclusief BTW en heeft een geldigheidsduur van 12 maanden.

Voor welke opleidingen is 'Online Marketing en het toepassen geschikt' geschikt?

De Webseller lesmethode voor het keuzedeel Online Marketing en het toepassen van E-commerce is geschikt voor opleidingen in onder andere de domeinen:

  • Advies en leiding in de verkoop
  • Aftersales Mobiliteitsbranche
  • Applicatieontwikkeling
  • Commercie
  • Fashion design & productmanagement
  • Goud- en Zilversmeden
  • Juweliersbedrijf
  • Logistiek
  • Management retail
  • Mediavormgeving
  • Mode/maatkleding
  • Ondernemer horeca/bakkerij
  • Ondernemerschap op basis van vakmanschap
  • Software development
  • Verkoop Mobiliteitsbranche

Wat moet ik doen om Webseller op de boekenlijst te zetten?

Het hangt af van wat uw onderwijsinstelling gewend is te doen, wij kunnen ons makkelijk aanpassen aan uw wensen.

We kennen inmiddels 3 varianten van het uitleveren van licenties aan studenten:

  1. Studenten kopen de licentie in de webshop op onze website en rekenen af met iDeal. De licentie is gelijk actief en te gebruiken.
  2. Studenten bestellen de licentie via de boekenlijst die uw school bij een leverancier als Studers heeft gepubliceerd. Studers levert een voucher met licentiecode uit die door de student in onze webshop moet worden geactiveerd.
  3. Uw onderwijsinstelling laat de studenten afrekenen bij een leverancier van onderwijsmateriaal (Bv: MBOwebshop of Studers) en laat de gelden aan de school uitkeren. Exalo Media levert het aantal licenties en factureert dit aan de school.

Inclusief webshop voor studenten

Locatie onafhankelijk studeren

Overzichtelijke klasmanagement voor docent

Toetsen automatisch beoordelen

Jammer, deze actie is niet toegestaan.