Gamification binnen Webseller

Studenten motiveren. Het is al jeren een belangrijk onderdeel van het leerproces van de mbo-student..

Omdat onze lesmethode online is, zijn er altijd afleidingen in de buurt. Ook studenten die met de Webseller lesmethodes voor Online Marketing en E-commerce werken, hebben wellicht om die reden behoefte aan een duwtje in de rug, zeker in het geval van zelfstudie van het materiaal, denken wij.

Daarom: gamification!

Op deze pagina leggen we graag uit wat het inhoudt en hoe we het hebben toegepast binnen de Webseller lesmethodes.

Gouden Award

Wat is Gamification?

Gamification is het toevoegen van spel-elementen aan educatief materiaal, met als doel de studenten op betrokken te houden bij het lesmateriaal. Hoewel gamification studenten kan helpen bij het leren, is het zelfs waardevoller in termen van betrokkenheid. Studenten associëren de activiteit met het lesmateriaal, waardoor ze zich betrokken voelen.

Gamification binnen Webseller.

Voor het afronden van verschillende taken en opdrachten ontvangt de student een of meerdere XP’s – eXperience Points. Enkele van deze taken zijn:

  • Dagelijks inloggen
  • Inleveropdrachten
  • Toetsen

De hoeveelheid punten verschilt per actie. Op deze pagina vindt u een overzicht met de beloning die de studenten per actie ontvangt.

De medailles en Awards die de studenten verdienen komen overzichtelijk in de digitale prijzenkast. Op de afbeelding op deze pagina ziet u de prijzenkast afgebeeld.

Gamification uitgelegd

Welke gamification niveaus en prijzen zijn er?

Binnen de Webseller lesmethoden maken we onderscheid in verschillende zaken die de student kan bereiken: Ranks, Badges, Medailles, AwardsEr zit een opbouw in het verkrijgen van de verschillende prijzen e.d.

Ranks en XP's

Het woordje ‘Rank’ wordt in het algemeen verder niet gebruikt in Webseller. We gebruiken als rank-benaming ‘Level’. De student behaalt XP’s, het aantal XP’s bepaalt welk Level de student heeft. Om inzichtelijk te maken voor de student hoeveel XP’s hij of zij heeft verdiend, geeft een bepaalde hoeveelheid XP’s recht op een bepaald Level. Het maximaal haalbare is Level 15. Om dit te behalen moeten er minimaal 130 XP’s verdiend zijn.

Om de student te triggeren meer XP’s te behalen is er een klassement van de klas waar de student deel van uit maakt. Iedere klas heeft een Klassement waarop de student kan zien hoe hij of zij het doet ten opzichte van de klasgenoten. De docent heeft ook inzage in het klassenement van zijn of haar eigen klas(sen).

Schematisch overzicht van de Rankings

In dit overzicht ziet u welk rank er met hoeveel XP’s wordt bereikt.

RankAantal XP’sBeloning
Level 11Bronzen Star Badge
Level 25Bronzen Star Badge
Level 38Bronzen Star Badge
Level 412Bronzen Medaille
Level 520Zilveren Star Badge
Level 630Zilveren Star Badge
Level 738Zilveren Star Badge
Level 845Zilveren Star Badge
Level 955Zilveren Medaille
Level 1070Gouden Star Badge
Level 1175Gouden Star Badge
Level 1280Gouden Star Badge
Level 1385Gouden Star Badge
Level 14100Gouden Star Badge
Level 15130Gouden Medaille

Medailles en Awards

Medailles en Award zijn nou met elkaar verbonden. Het hangt van de lesmethode af welke van toepassing is op uw student. Bij E-commerce voor Leerjaar 1 heeft de student 3 periodetoetsen. Deze toetsen worden bij een voldoende beloond met een Award.

Is u student aangemeld voor een BBL of Zelfstudie variant, dan zijn er 6 moduletoetsen. De module toetsen worden beloond met Medailles en Awards. Hier zit een opbouw in.

Schematisch overzicht van de Medailles en Awards

Dit betreft de lesmethoden Online Marketing en E-commerce (Leerjaar 1) welke klassikaal worden aangeboden. Studenten die deze vorm van lesmethode volgen kunnen maximaal 100 XP’s verdienen. Om toch Level 15 te behalen (130Xp’s) moeten ze, naast het inleveren van de opdrachten en het behalen van de toetsen, minimaal 30 maal zijn ingelogd in de lesmethode.

Toets 1Bronzen Award
Toets 2Zilveren Award
Toets 3Gouden Award

Schematisch overzicht van de Medailles en Awards

Dit betreft de lesmethoden Online Marketing en E-commerce welke in een BBL-vorm of via Zelfstudie worden aangeboden. Studenten die deze vorm van lesmethode volgen kunnen maximaal 101 XP’s verdienen. Om Level 15 te behalen (130Xp’s) moeten ze minimaal 29 keer zijn ingelogd in de lesmethode.

Moduletoets hoofdstuk 1 en 2: Voorwoord en IntroductieBronzen Medaille
Moduletoets hoofdstuk 3: Online betalenBronzen Medaille
Moduletoets hoofdstuk 4: LogistiekBronzen Award
Moduletoets hoofdstuk 5: Introductie online marketingZilveren Medaille
Moduletoets hoofdstuk 6: Effectieve websites en webshopsZilveren Award
Moduletoets hoofdstuk 7: De zoekmachineGouden Award

Persoonlijke e-mails

Om de studenten nog ‘beter bij de les’ te houden ontvangen ze regelmatig een automatische e-mail van Webseller.nl. Telkens als er een nieuw Level bereikt is of wanneer een (module)toets met een voldoende is afgerond en er een Medaille of Award verdiend wordt, ontvangt de student een bericht.

Het bericht wordt verzonden aan het e-mailadres dat bij het aanmaken van het account is ingevuld. Ieder bericht is uniek geschreven en persoonlijk doordat de voornaam van de student zowel in de aanhef als in het onderwerp van het bericht wordt genoemd.

Afsluitend

Bij Webseller proberen we altijd onze lesmethoden te verbeteren ten behoeve van de student én de docent. Gamification is een onderdeel van deze verbeteringen, gericht op het motiveren en aan het werk houden van de mbo-student.

Hebt u als docent een vraag aan ons of wilt u een verbeteringsvoorstel aan ons kwijt? Neemt u dan alstublieft contact met ons op via info@webseller.be.

Jammer, deze actie is niet toegestaan.