Keuzedeel Online Marketing en E-commerce

Onze lesmethode kenmerkt zich doordat het aansluit bij de beleefwereld van de mbo-student. Wat onze methode uniek maakt zijn onder meer de volgende kenmerken:

  1. Volledig online
  2. De ELO is geschikt voor alle schermgroottes,
  3. Inclusief gamificatie,
  4. Inclusief een webshop voor iedere student
  5. Compleet met downloadbare begrippenlijsten, inleveropdrachten online goedkeuren door docent, PowerPoints en lesplanformulieren, etc.
  6. Gebaseerd op de werkprocessen van S-BB en de examens van examenleverancier ESS
webseller iphone

Hoe is onze lesmethode opgebouwd?

De lesmethode ‘Online Marketing en het toepassen van E-commerce’ bestaat uit twee delen: een basisdeel en een profieldeel.

  1. Het basisdeel: dit deel bereidt de studenten voor op de examenopdrachten. Zonder deze voorkennis wordt het voor de student die voor het eerst in aanraking komt met online marketing en e-commerce erg moeilijk om de eindexamenopdrachten te kunnen maken. De modules 1 tot en met 8 zijn voorbereidend. Door de duidelijk teksten en de korte moduletoetsen kan de student redelijk snel door de stof.
  2. Het profieldeel: dit betreft de examenopdrachten welke door examenbureau ESS zijn ontwikkeld. De examenopdrachten in onze lesmethode zijn hier op gebaseerd. De student wordt stapsgewijs door de opdrachten geleid.

Bij deze lesmethode spreken we van modules. Iedere module wordt afgerond met een moduletoets. Dat betekent dat er in dat geval 6 moduletoetsen zijn. Deze moduletoetsen bevatten minder vragen dan de toetsen in de klassikale lesmethodes. Het voordeel hiervan is dat de studenten die de methode zich via zelfstudie eigen maken sneller een succesgevoel zouden kunnen ervaren en gemotiveerd blijven om ook echt zelfstandig door te gaan. Op deze pagina vindt u een overzicht van de modules die in de lesmethode voor online marketing en e-commerce voor komen.

De Elektronische Leeromgeving

De elektronische leeromgeving is het centrale punt van onze lesmethode online marketing en e-commerce. In de ELO vindt de student alle hoofdstukken die in het leerjaar of op de opleiding worden aangeboden. We hebben gekozen voor een ELO en niet voor een papieren lesboek om verschillende redenen:

  • Snel en gemakkelijk actueel te houden – een boek is statisch en kan alleen per leerjaar worden vernieuwd (uitgever),
  • Snel en gemakkelijk uitwerkingen van opdrachten uploaden (student),
  • Snel en gemakkelijk uitwerkingen van opdrachten controleren en beoordelen (docenten).
webseller ELO

Voordelen, nadelen en meer wordt beschreven in het blogartikel over de Webseller ELO.

Waarom is de lesmethode geschikt voor uw studenten?

De methode is geschreven voor studenten van verschillende opleidingen. Het is geschikt voor opleidingen die uiteenlopend zijn opgebouwd. Bijna geen 2 ROC’s hebben de opleiding op dezelfde manier ingekleed. Enkele voorbeelden:

  • Niveau 3 – een niveau 3 opleiding wordt in het algemeen aangeboden als een 1,5 jarige opleiding.
  • Niveau 4 – een niveau 4 opleiding wordt in het algemeen aangeboden als een 1,5 jarige opleiding, zoals een niveau 3 opleiding.
  • BBL – onze lesmethode is ook geschikt voor BBL. Studenten kunnen zelfstandig en ongehinderd door het materiaal. Inleveropdrachten moeten door de docent wel handmatig worden beoordeeld. Voor de docent is er per hoofdstuk een PowerPoint beschikbaar. De voortgangsbalk in de ELO geeft aan hoever de studenten zijn met de lesstof.

Keuzedeel Online Marketing en E-commerce van Webseller is een blended learning lesmethode welke via onze ELO te benaderen is. Het sluit naadloos aan bij de digitale beleefwereld van uw studenten.

Webseller E-commerce en Online Marketing is voor de volgende opleidingsduren geschikt:

  • 1 Jaar
  • 1,5 Jaar
  • 2 Jaren

We hebben hier een apart artikel over geschreven:
 Voor wie is de lesmethode geschikt?

Inhoud van de lesmethode

Online Marketing en E-commerce zijn snelle branches waar ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Onze lesmethode wordt enkele malen per jaar getoetst aan de ontwikkelingen in het werkveld. Op het moment dat er een ontwikkeling ten tonele verschijnt, welke voor de toekomstig beroepsbeoefenaar interessant is, wordt er een paragraaf over geschreven en in de lesmethode geïmplementeerd. Zo blijft onze lesmethode altijd actueel. 

Dit is het overzicht van de modules in de lesmethode van dit keuzedeel. De lesmethode is geschikt voor zelfstudie of BBL. Geeft u liever klassikaal les, dan verwijzen we u graag naar de lesmethode E-commerce voor MBO.

Klik op ‘Uitklappen’ om de paragrafen in het overzicht hieronder weer te geven. Dan krijgt u een beter beeld van de inhoud van de lesmethode.

Lesmethode Inhoud

Hoofdstukken Status
1

Welkom bij Webseller

2

Voorwoord

3

Introductie E-commerce

4

Online betalen

5

Logistiek

6

Introductie Online Marketing

7

Effectieve websites en webshops

8

De zoekmachine

9

Examenopdracht 1 – De Online Marketingmix

10

Examenopdracht 2 – Onderzoek Communicatiemix

11

Examenopdracht 3 – Webshop opzetten

12

Examenopdracht 4 – Webshop bouwen

13

De Presentatie

14

Bijlage: WordPress handleiding

Gamification

Wat onze digitale methode onderscheidt van de andere methodes is dat gamificatie volledig is geïntegreerd in het vormende deel van de lesstof.

De studenten ontvangen Experience Points (XP’s) voor verschillende taken: dagelijks inloggen, inleveropdrachten en (module)toetsen met een voldoende afronden.

Het aantal behaalde XP’s levert een Level op. Dit Level kan worden bekeken in het klassement van de klas van de student. Ook voor de docent is dit handig. De student die onderaan het lijstje staat heeft wellicht niet zoveel tijd aan het vak besteed. Een Level levert een beloning op in de vorm van Medailles en Badges. 

Er zijn ook Awards te winnen als de student een (module)toets met een voldoende afrondt.

Meer weten over de gamificatie van Webseller? Klik dan op de groene knop (opent in een nieuw scherm).

Elke student een Webshop

Examenopdrachten 1 en 2 zijn onderzoeksopdrachten: de marketingmix (4C’s) en de communicatiemix van bestaande winkels moeten worden onderzocht. Opdrachten 3 en 4 richten zich op de ontwikkeling van een webshop.

Bij examenopdracht 3 moeten de studenten nadenken over zaken die bij het maken en hebben van een webshop komen kijken: layout, SEO, SEA, menu-indeling, juridische zaken, etc. De studenten doen onderzoek en schrijven in het werkdocument de bevindingen uit. In opdracht 4 wordt wat in opdracht 3 geschreven is uitgevoerd. De studenten maken dus naar eigen ontwerp een webshop, voorzover technisch mogelijk.

Binnen enkele Webseller lesmethodes hebben de studenten de beschikking over een eigen webshop in WordPress. De webshop wordt op een apart subdomein gemaakt.

De webshop wordt automatisch verwijderd als de licentie is verlopen.

Waarom is Webseller de 'meest complete lesmethode'?

Wij, docenten, hebben het al druk genoeg met alle administratieve handelingen buiten de lessen om, met vergaderen en met het begeleiden van de individuele leerling. Exalo Media, schrijver en uitgever van Webseller | Online Marketing en E-commerce voor het mbo, wil graag dat docenten die haar lesmethode gebruiken ontzorgd worden.

Onze lesmethode wordt compleet aangeboden met een (mogelijke) lesplanning voor een heel schooljaar. Lesplanformulieren, zodat u als docent begrijpt hoe wij de lesstof hebben bedoeld bij het schrijven ervan. PowerPoints, want u wilt ook een aangeklede les om de aandacht van de student te trekken en vast te houden. Inleveropdrachten uploaden naar de ELO zodat u snel en overzichtelijk een opdracht kunt goedkeuren of juist afkeuren. 90% Van de hoofdstukken heeft een downloadbare begrippenlijst (DOCX) welke door de student kan worden ingevuld. Ieder examen is verschillend van een andere (spieken heeft geen zin!).

webseller laptop mockup 3 (Klein)

Demo Account

U wilt het beste voor uw studenten en u gaat niet over één nacht ijs. Da’s logisch!

Daarom hebben wij op onze ELO een testomgeving gecreëerd. Wilt u de DEMO proberen? Klikt u dan op de groene knop. 

Op de nieuwe pagina vult u het formulier in, alleen uw naam en school-emailadres zijn nodig, en we sturen u de inloggegevens.

Meest gestelde vragen

Hoeveel kost een licentie op de Webseller lesmethode?

Alle Webseller-lesmethodes hebben dezelfde prijs.

Een licentie kost €39,95 inclusief BTW en heeft een geldigheidsduur van 12 maanden. 

Voor welke opleidingen is 'Online Marketing en het toepassen geschikt' geschikt?

De Webseller lesmethode voor het keuzedeel Online Marketing en het toepassen van E-commerce is geschikt voor opleidingen in onder andere de domeinen:

  • Advies en leiding in de verkoop
  • Aftersales Mobiliteitsbranche
  • Applicatieontwikkeling
  • Commercie
  • Fashion design & productmanagement
  • Goud- en Zilversmeden
  • Juweliersbedrijf
  • Logistiek
  • Management retail
  • Mediavormgeving
  • Mode/maatkleding
  • Ondernemer horeca/bakkerij
  • Ondernemerschap op basis van vakmanschap
  • Software development
  • Verkoop Mobiliteitsbranche

 

Wat moet ik doen om Webseller op de boekenlijst te zetten?

Het hangt af van wat uw onderwijsinstelling gewend is te doen, wij kunnen ons makkelijk aanpassen aan uw wensen.

We kennen inmiddels 3 varianten van het uitleveren van licenties aan studenten:

  1. Studenten kopen de licentie in de webshop op onze website en rekenen af met iDeal. De licentie is gelijk actief en te gebruiken.
  2. Studenten bestellen de licentie via de boekenlijst die uw school bij een leverancier als Studers heeft gepubliceerd. Studers levert een voucher met licentiecode uit die door de student in onze webshop moet worden geactiveerd. 
  3. Uw onderwijsinstelling laat de studenten afrekenen bij een leverancier van onderwijsmateriaal (Bv: MBOwebshop of Studers) en laat de gelden aan de school uitkeren. Exalo Media levert het aantal licenties en factureert dit aan de school.

Inclusief webshop voor studenten

Locatie onafhankelijk studeren

Overzichtelijke klasmanagement voor docent

Toetsen automatisch beoordelen

Jammer, deze actie is niet toegestaan.