Online Marketing en het toepassen van E-Commerce (K0519)

Met het keuzedeel Online Marketing en het toepassen van E-commerce stapt uw student de wereld van de digitale retail binnen. Onze lesmethode kenmerkt zich doordat het aansluit bij de beleefwereld van de mbo-student.

1-Jarig programma

Studenten leren in één schooljaar alles wat er komt kijken bij het hebben van een webshop, het afhandelen van orders en de online vindbaarheid van de webshop.

Online toetsen

De 6 modules worden allemaal met een kennistoets afgerond. Docenten kunnen de voortgang van de studenten in de ELO volgen.

PowerPoints en Lesplanning

De lesmethode komt inclusief de PowerPoints en een lesplanning. Ook een docentenhandleiding met alle antwoorden is ter download beschikbaar.

In het kort:

Door het keuzedeel is de beginnend beroepsbeoefenaar in staat om aanvullend op bijvoorbeeld een bedrijfsformule of een winkelconcept online marketingactiviteiten te initiëren, uit te voeren en te onderhouden voor het opzetten en drijven van een webwinkel.

Met de Online Marketing en het toepassen van E-Commerce voor mbo lesmethode van Webseller leren uw studenten over wat e-commerce is en hoe online marketing werkt. Het is dus een combinatie van deze twee, want e-commerce kan niet bestaan zonder online marketing.

Voor welke kwalificatiedossiers is de lesmethode geschikt?

Deze Webseller-lesmethode Online Marketing en het toepassen van E-Commerce is geschikt voor opleidingen die uiteenlopend zijn opgebouwd. Bijna geen 2 ROC’s hebben de opleiding op dezelfde manier ingekleed. De methode is geschreven voor studenten van verschillende opleidingen binnen de kwalificatiedossiers:

Bovenstaande lijst is wellicht niet compleet. De lesmethode Online Marketing en het toepassen van E-Commerce is voor zeer diverse opleidingen in te zetten. Vraag een demo-account aan om te bepalen of de lesmethode bij uw opleiding past of kijk op de website van SBB voor meer informatie.

Online Marketing en het toepassen van E-Commerce

De lesmethode Online Marketing en het toepassen van E-Commerce bestaat uit 7 modules. Iedere module bevat vragen en (inlever)opdrachten en/of begrippenlijsten. Hieronder leest u wat er per module geleerd wordt. 

Introductie E-commerce

In de lesmethode Online Marketing en het toepassen van E-Commerce trappen we af met ‘wat is e-commerce nou eigenlijk?’ We leggen verbanden, maar zoeken ook verschillen tussen de traditionele retail en de moderne online retail. Hoe versterken ze elkaar?

We bekijken het vanuit het oogpunt van de consument, maar ook vooral vanuit de ondernemer. 

  • Definitie van e-commerce, online marketing, e-business
  • Online vs Traditionele winkel
  • Waarom kopen mensen online
  • Wat zijn de voor- en nadelen van webshops voor de klant
  • Wat zijn de voor- en nadelen van webshops voor de ondernemer
  • Hoe groot is e-commerce
  • Wat zijn trends in e-commerce
  • Hoe heeft e-commerce zich ontwikkeld

Online Betalen​

Geen enkel bedrijf kan zonder een betaalsysteem als het online wil meespelen. Daarom komt in het 2e hoofdstuk van de lesmethode het onderwerp ‘online betalen’ aan bod. Wat zijn de verschillen tussen als die manieren van betalen? En de voor- en nadelen? Ook leert de student iets over digitale wallets en cryptocurrencies zoals Bitcoin.

  • Betaalmethodes: iDeal, Credit cards, iDIN en Bitcoin
  • Mobiel betalen
  • Payment service providers
  • Veiligheid, privacy en fraude

Logistiek​

Zonder logistiek geen webshop! Het voor de consument onzichtbare gedeelte van de webshop bevindt zich in het magazijn. Wat gebeurt daar?

Een introductie op de processen die zich in een magazijn van een webshop volbrengen om op het juiste moment het juiste pakketje op de juiste tijd bij de juiste klant te bezorgen.

  • Pakketverzending
  • Verzendkosten
  • Retourlogistiek
  • E-fulfilment

Introductie online marketing​

Je hebt klanten nodig. En die komen niet zomaar uit het niets. Dus er moet reclame worden gemaakt. En wat zijn dan je mogelijkheden?

Door middel van een strategie en het gebruiken van de juiste instrumenten ga je op zoek naar klanten. In dit hoofdstuk leert de student de theorie over online marketing. Toepassen hiervan gebeurt in Leerjaar 2.

  • Introductie online marketing communicatie
  • Marketing strategieën
  • Marketing middelen
  • Hoe werkt een zoekmachine?
  • SEO
  • SEA
  • E-mailmarketing

Omnichannel Marketing​

Omnichannel marketing – alle kanalen lopen naadloos in elkaar over en kunnen door elkaar worden gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer je in de winkel staat en het artikel dat je komt kopen is uitverkocht.

Als ondernemer stel je de klant centraal en je laat online en offline in elkaar overlopen

  • Hoe is omnichannel ontstaan?
  • Voorbeelden van omnichannel marketing
  • Hoe werkt omnichannel in de retail?
  • Voordelen en nadelen van omnichannel marketing

Effectieve websites en webshops​

Grote retailers hebben mensen in dienst die continu testen uitvoeren waarbij ze het gedrag van de bezoekers van de website of webshop monitoren. 

In deze module leert u de basis van het effectief maken van een webshop. Hoe de bezoeker naar het doel beweegt en kan worden overtuigd om over te gaan tot een aankoop.

  • Effectiviteit van een website
  • De seconden regels
  • Kwaliteit door de ogen van de bezoeker
  • Kijk-, lees- en klikgedrag

De Zoekmachine

Een van de meest gebruikte tools op het internet is de zoekmachine. Voorbeelden van zoekmachines zijn Google, Yahoo en Bing. Wat een zoekmachine is en hoe die werkt leer je in dit hoofdstuk. Ook leer je de basisbeginselen van zoekmachine optimaliseren. Dat is de techniek die zich bezig houdt met het zo hoog mogelijk scoren van jouw website in de zoekresultaten.

 

  • Hoe werkt een zoekmachine
  • Zoekmachineoptimalisatie – de basis
  • Schrijven voor het web: AIDA en MBTI

Examenopdracht 1 - De Online Marketingmix

In de hedendaagse marketing gaan we uit van wat de consument wil en niet wat het bedrijf wil: we spelen in op de behoefte van de consument óf creëren die behoefte. De 4C’s zijn hier een gebruikelijk instrument.

  • Customer solution
  • Cost to customer
  • Convenience
  • Communication

Examenopdracht 2 - Onderzoek Communicatiemix

Om de marketingmix goed in te kunnen zetten heb je communicatiemiddelen nodig. Maar om de juiste communicatiemiddelen in te zetten, moet je weten in welke van de fasen van aankoop de consument zit en welke informatie hij op dat moment nodig heeft. Daar gaat deze module over.

  • Wat is een funnel?
  • Fases in een funnel
  • Vragen opdrachten
  • Opdracht: awareness fasen funnel

Examenopdracht 3 - Webshop Opzetten

Voordat je een shop gaat maken, moet je eerst een plan hebben van wat je gaat maken. Daar gaat Examenopdracht 3 over. Het bereidt je dus voor op de volgende opdracht.

De student zet de doelgroep centraal en houdt goed rekening met de wensen en behoeften van de consument, ook op het gebied van omnichannel marketing.

  • Nadenken over de eisen aan een webshop,
  • Onderzoek doen naar het vergroten van de vindbaarheid van je webshop,
  • Onderzoeken of je misschien ook moet adverteren (SEA),
  • Bepalen welke structuur de navigatie moet hebben om niet te verdwalen.

Examenopdracht 4 - Webshop Bouwen

Tijd om zelf met een webshop aan de gang te gaan. De student schrijft teksten op de MBTI-wijze en publiceert deze in een door ons geleverde WordPress installatie. De student gaat op zoek naar passende foto’s bij dit product en maakt alleen gebruik van rechtenvrije foto’s (Creative Commons Licence, CC0).

  • Lay-out en vormgeving
  • Webshop ontwerpen in WordPress
  • Artikelen schrijven volgens de MBTI-wijze
  • Reflectie

Presentatie

Als afronding van het proces kunt u als docent aangeven dat de studenten de bevindingen moeten presenteren. Dit is onderdeel van het examen van ESSmbo.

  • Beoordeling van je docent
  • Presentatie geven

Is de lesmethode geschikt voor onze studenten?

De lesmethode is geschreven voor studenten van verschillende opleidingen. Het is geschikt voor opleidingen die uiteenlopend zijn opgebouwd. Bijna geen 2 ROC’s hebben de opleiding op dezelfde manier ingekleed. Enkele voorbeelden:

  • Niveau 3 – bij een niveau 3 opleiding kan het als keuzedeel worden ingezet.
  • Niveau 4 – bij een niveau 4 opleiding kan het als keuzedeel worden ingezet.
  • BBL – onze lesmethode is ook geschikt voor BBL.

Keuzedeel Online Marketing en E-commerce van Webseller is een blended learning lesmethode welke via onze ELO te benaderen is. Het sluit naadloos aan bij de digitale beleefwereld van uw studenten.

Studenten kunnen zelfstandig en ongehinderd door het materiaal. Inleveropdrachten moeten door de docent wel handmatig worden beoordeeld.

Voor de docent is er per module een PowerPoint beschikbaar. De voortgangsbalk in de ELO geeft aan hoever de studenten zijn met de lesstof.

We hebben ook een lesmethode die gemaakt voor een 2-jarig programma: Webseller – E-commerce voor MBO

In het kort:

Online Marketing en E-commerce zijn snelle branches waar ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Onze lesmethode wordt enkele malen per jaar getoetst aan de ontwikkelingen in het werkveld. Op het moment dat er een ontwikkeling ten tonele verschijnt, welke voor de toekomstig beroepsbeoefenaar interessant is, wordt er een paragraaf over geschreven en in de lesmethode geïmplementeerd. Zo blijft onze lesmethode altijd actueel.

De lesmethode is ook geschikt voor zelfstudie of BBL. 

keuzedeel online marketing en het toepassen van e-commerce k0519

Waarom is Webseller de 'meest complete lesmethode'?

Wij, docenten, hebben het al druk genoeg met alle administratieve handelingen buiten de lessen om, met vergaderen en met het begeleiden van de individuele leerling. Exalo Media, schrijver en uitgever van Webseller | Online Marketing en E-commerce voor het mbo, wil graag dat docenten die haar lesmethode gebruiken ontzorgd worden.

Onze lesmethode wordt compleet aangeboden met een (mogelijke) lesplanning voor een heel schooljaar. Lesplanformulieren, zodat u als docent begrijpt hoe wij de lesstof hebben bedoeld bij het schrijven ervan. PowerPoints, want u wilt ook een aangeklede les om de aandacht van de student te trekken en vast te houden. Inleveropdrachten uploaden naar de ELO zodat u snel en overzichtelijk een opdracht kunt goedkeuren of juist afkeuren. 90% Van de hoofdstukken heeft een downloadbare begrippenlijst (DOCX) welke door de student kan worden ingevuld. Ieder examen is verschillend van een andere (spieken heeft geen zin!).

Binnen enkele Webseller lesmethodes hebben de studenten de beschikking over een eigen webshop in WordPress. De webshop wordt op een apart subdomein gemaakt.

Demo Account

U wilt het beste voor uw studenten en u gaat niet over één nacht ijs. Da’s logisch!

Daarom hebben wij op onze ELO een testomgeving gecreëerd. Wilt u de DEMO proberen? Klikt u dan op de groene knop. Op de nieuwe pagina vult u het formulier in, alleen uw naam en school-emailadres zijn nodig, en we sturen u de inloggegevens.

Meest gestelde vragen

Jazeker, een lesmethode is nooit uit ontwikkeld. E-commerce is een snelle branche waarin elke 3 maanden wel weer nieuwe dingen gebeuren. We passen onze lesmethode er graag op aan. Changelog We houden de belangrijkste wijzigingen aan onze lesmethodes bij in een changelog.

Wat leuk!

We hebben enkele mogelijkheden voor uw onderwijsorganisatie om de lesmethode aan de studenten aan te bieden:

  1. De studenten kopen een licentie in de webshop op onze website. De licentie is gelijk actief en de student kan beginnen,
  2. De studenten rekenen de licentie af via de boekenlijst (Studers, Studystore of MBOwebshop) en ontvangen een voucher met een licentiecode welke in onze webshop kan worden verzilverd.
  3. De school vraagt de licenties bij ons aan en ontvangt de factuur hiervoor.

Graag ontvangen we een berichtje als u besluit de lesmethode Oriëntatie Blockchain te gebruiken.

Stuur alstublieft een e-mail aan info@webseller.nl.

Kijk, dat is een belangrijke vraag. De kosten van de Webseller lesmethode zijn €39,95 inclusief BTW per leerling per schooljaar.

Maakt u gebruik van een derde partij voor de betaling en uitlevering van lesboeken? U kunt onze methode er door die partij op laten vermelden. Die partij kan de licentiegelden innen en aan uw onderwijsinstelling overmaken. Van ons ontvangt u een factuur voor het aantal ingeschreven studenten, met als teldatum 1 oktober. Uw onderwijsinstelling kan de factuur dan aan ons voldoen.

Hebt u hier een vraag over? Neemt u dan contact met ons op via: info@webseller.nl.

We hebben een ISBN: 9789090304076

Dit ISBN-nummer wordt gebruikt voor de uitlevering van licentiecodes via onze partners zoals Studers (The Learning Network) en MBOwebshop.

Het ISBN is geldig voor iedere lesmethode op Webseller.nl en heeft de leermiddelen hebben een vaste prijs van €39,95 inclusief BTW per student per 12 maanden.

Jazeker!

Misschien kent u ons al van de volgende lesmethodes:

  1. Webseller – Online Marketing en het toepassen van E-commerce – K0519
    (Webseller is al door meer dan 1000 studenten gebruikt!)
  2. Droning Toepassingen – K0797
  3. Oriëntatie Blockchain – K1105