Trends in E-commerce

We hebben een selectie gemaakt van de meest interessante ontwikkelingen en trends in e-commerce voor 2022. We werken het overzicht ieder jaar bij.

Houd jij de ontwikkelingen in e-commerce een beetje bij? Het is echt fantastisch te zien wat er allemaal bedacht wordt en in welk tempo dat gebeurt. Konden we ons een paar jaar geleden niet eens bedenken dat pizza's bezorgen met een drone in het echt zou kunnen, is het inmiddels realiteit.

Dit zijn de trends voor 2022 en later:

  • Augmented reality
  • Virtual reality
  • Live commerce
  • Drone bezorging
  • Groene commerce

De trends die we met je willen bespreken zijn meestal nog niet in Nederland in gebruik. Maar wel in de landen om ons heen! Dat betekent dat Nederlandse bedrijven ook nadenken over deze trends. Nadenken of ze de trends ook willen gebruiken in hun verkoopprocessen of andere processen die te maken hebben met e-commerce.

Augmented Reality

Bij AR wordt er een extra beeldlaag over het bestaande beeld gelegd. Dat is een hele interessante ontwikkeling in e-commerce. Eén van de bedrijven die daar in Nederland al mee begonnen is, is Ikea.

Bij augmented reality wordt er extra informatie toegevoegd aan de echte wereld.

In de iOS app van Ikea kun je een meubelstuk, bijvoorbeeld een kastje, selecteren. Vervolgens richt je de camera van je device op de plaats in je woonkamer waar je denkt dat het kastje moet komen te staan.

De Ikea app plaatst het kastje over het beeld van je camera en je kunt gelijk controleren of het is wat je zoekt, of het op die plek past, of de kleuren goed bij de rest van het interieur passen, enzovoort.

Mogelijke andere toepassingen voor AR in e-commerce kunnen zijn:

  • Het inwerken van nieuwe medewerkers versnellen
  • Orderpicken versnellen
  • Het werk veiliger maken
  • Makkelijker producten selecteren
  • Etc.

Wil je uitgebreide informatie over augmented reality in relatie tot e-commerce? Hierbij enkele links om verder te lezen:

Virtual Reality

VR en AR worden wel eens door elkaar gehaald. Waar AR informatie toevoegt aan de bestaand beeld, zit je in VR zelf (figuurlijk) in een digitale wereld. Hiervoor wordt er over het algemeen een speciale bril gebruikt, zoals de Oculus Rift.

Trends in E-commerce

VR is een veelgebruikte techniek bij spellen. Deze industrie heeft VR dan ook al enkele jaren geleden omarmt.

Virtual reality is heel cool. Daarom heeft het een enorme aantrekkingskracht op consumenten. Voor een ondernemer is VR niet altijd iets om mee te werken. Toch zien we een duidelijke trend en kan het over 5 jaar wel gemeengoed zijn geworden.

Enkele toepassingen van VR in e-commerce zijn:

Virtuele winkels

Online shoppers kunnen vanuit hun luie stoel door een winkel "wandelen", productdisplays bekijken en aankopen doen zoals zij dat normaal ook zouden doen; de online ervaring verschilt echter nog steeds sterk van die van het winkelen in de winkel.

Er zijn verschillende nieuwe diensten met toegevoegde waarde waarmee winkeliers experimenteren. Zo kunnen zij bijvoorbeeld realtime winkelchats met medewerkers, interactieve quizzen en sociaal winkelen met vrienden aanbieden. Deze zijn bedoeld om de ervaring van online winkelen wrijvingsloos te maken.

Handige links bij deze trend:

Virtueel proberen-voor-je-koopt.

VR-technologie kan een goede manier zijn om een grote verscheidenheid aan producten aan klanten te tonen. Met deze technologie kunnen shoppers de configuraties van een product in realtime bekijken zonder dat ze alle verschillende opties in een showroom hoeven te bekijken.

Met behulp van visualisaties kan het voor consumenten nuttig zijn te begrijpen wat ze kopen en wat ze willen, en dat in-store commerce ervaringen winstgevender kunnen zijn voor retailers. Consumenten komen waarschijnlijk speciaal naar de winkel om daar met een VR ervaring de producten te bekijken.

Live Commerce

We kennen live commerce ook wel onder de synoniemen streaming commerce en streaming commmerce.

Helemaal hip in Chine: je producten aanprijzen tijdens een online live show. Influencers die tijdens een Youtube-uitzending (of een concurrent van Youtube) reclame maken voor een product waarbij de kijkers gelijk – live – een link in beeld krijgen om te klikken en kopen. Op het moment is het alleen na publicatie van de video een link toe te voegen.

Alibaba legt in deze video uit hoe live commerce werkt. Wat vind jij er van?

Handige links bij live commerce:

Drone bezorging

Drone bezorging in E-commerce

Wereldwijde e-commercebedrijven als Amazon en Alibaba stellen alles in het werk om winkelen via drones te integreren, zodat klanten overal gemakkelijker dingen kunnen kopen die zij willen. Zowel Amazon als Alibaba hebben, respectievelijk in juli en december 2021, in China geprobeerd met drones boodschappen te bezorgen. En in Amerika heeft groothandelaar Wal-Mart getest met het leveren van goederen met drones. Ondanks de groeiende interesse over het gebruik van drones in e-commerce, is er momenteel geen perfecte oplossing die aan beide kanten nog veel tijd of geld vergt. Het zal een moeilijke evenwichtsoefening worden voor bedrijven die met dit experiment willen doorgaan. In het geval van het experiment van Amazon zijn er meldingen geweest van vertragingen in het verkeer als gevolg van het wegvallen van het GPS-signaal.

Voordelen bezorgen met drones

  • Kan worden gebruikt om items te leveren aan een verscheidenheid van plaatsen, met inbegrip van afgelegen gebieden.
  • Vermindert transportkosten en tijd.
  • Biedt klanten meer gemak.
  • Verbetert de veiligheid.
  • Drones zijn veiliger dan menselijke bezorging, en de bezorgkosten zijn lager.
  • bezorging door drones is goedkoper dan menselijke bezorging.
  • Drones kunnen worden ingezet in omgevingen waar het voor mensen gevaarlijk of moeilijk te bereiken is.
  • Ze kunnen veel spullen vervoeren, en snel leveren.

Groene e-commerce

Duurzaamheid in e-commerce

Er zijn vele aspecten van duurzaamheid. Het kan ook op vele manieren worden gedaan. Duurzaamheid heeft tot doel verantwoordelijk te zijn voor het effect van de bedrijfsactiviteiten. Je kunt zien of iets duurzaam is door naar de volgende drie factoren te kijken:

  • Milieubewust: wordt er zuinig omgegaan met grondstoffen en worden er maatregelen getroffen om zo min mogelijk schade toe te brengen?
  • Sociaal verantwoord: heeft het een positief effect op het leven van betrokkenen of wordt er geld verdiend ten koste van anderen?
  • Financieel haalbaar: kunnen veranderingen worden aangehouden? Of brengt het de financiële continuïteit in gevaar?

Wanneer je over groen doen nadenkt, is het belangrijk naar het hele plaatje te kijken. Milieuverantwoordelijkheid betekent kijken naar wat er wordt gebruikt, en of er zuinig met de materialen wordt omgesprongen en maatregelen worden genomen om de schade te minimaliseren. Het is een geweldige manier om na te denken over de manier waarop we met het milieu omgaan. Veel bedrijven bekijken duurzaam zijn vanuit het oogpunt van de consument. 

Duurzaamheid behoeft heel wat aandacht. In het verleden was het niet altijd bekend dat er veel energie zit in producten die we kopen. De elektriciteit, klantenservice, distributie en opslag van alle goederen zijn enorme bronnen van energieverspilling.

Duurzame verpakkingen in e-commerce

Verpakkingen voor zendingen hebben nog steeds een groot effect op het milieu.

In particular, oversized packaging and the idea that already packed products must be repackaged to get them to the consumer means a lot of waste.

Het is echter belangrijk de producten goed te beschermen, want ze moeten terugsturen is nog schadelijker.

Minder grote dozen & verpakkingsmateriaal

Het is veel gemakkelijker om duurzaam te zijn als je niet veel verpakkingsmateriaal gebruikt. Producten zijn vaak klaar om verpakt te worden, en te vaak wordt er te veel materiaal gebruikt.

Bovendien: Als je één doos van standaardformaat gebruikt, verspil je ruimte en kun je overwegen om een grotere doos te gebruiken als het veel wordt.

Mensen maken zich steeds meer zorgen over de invloed van verpakkingen op het milieu. Zij willen milieuvriendelijke verpakkingen. Meer dan 80 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat er te veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt om bestellingen te verzenden.

Een voorbeeld hiervan is dat steeds meer onlinehandelaren kiezen voor verzendzakken voor hun producten, die gemakkelijk toegankelijk zijn.

Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk producten worden verzonden, moet u de grootte en het type van de verpakking aanpassen aan de producten die u verzendt.

Duurzaam verpakkingsmateriaal

Hoe meer duurzaamheid de norm wordt, hoe meer duurzame alternatieven waarmee je een minder negatieve impact kunt hebben.

Steeds meer verpakkingsproducenten maken goederen van gerecycleerde materialen of die biologisch afbreekbaar zijn.

De buitenverpakking (dozen, plastic hoezen, verzendzakken) zal materialen bevatten die opnieuw kunnen worden gebruikt. De inhoud van de verpakking (producten) kan biologisch afbreekbaar zijn of worden vervaardigd uit hernieuwbare hulpbronnen. De binnenverpakking (verpakkingspinda's, piepschuim, karton) zal materialen bevatten die kunnen worden hergebruikt of gerecycleerd.

Ook hierbij weer een paar handige links: